Pages

Monday, November 30, 2009

Jalanku Pulang~




Jalanku Pulang (UNIC)


Tundukku malu didepanMu
kernaku insan berdosa
kuadukan sesalanku apakah kan Kau terima
kesunyian ini sedarkan diriku yang lena
tinggalkan semalam yang nanah
lantas meratap hina kan ku pada sempurnaMu,
terpaut aku tak berpaling


bersyukur hanya padaMu tuhan kau temukan laluan bermula
Dan cintaMu bagai air di tandus sahara
yang melepas dahaga


suburkan cahaya menerangi langkahku
semaikan segala hiasan indah cintaMu


ku mohon kau tenangkan resah hatiku yang rawan
bimbang Kau singkirkan taubatku
kurayu Kau hulurkan keampunanMu padaku
kelakku zalimi diriku


Janjiku padaMu abdikan seluruh jiwa
sehingga masanya kau seru hujung nyawaku

Tak jemu dimanakah hentinya rayuan taubatku padaMu

........................


lately, byk benda yang tak terluah.. belum ada mood untuk menulis. drpd biarkan blog ni terus kosong, saje aku postkan lagu nih.. sgt best. hayati liriknya. 

emm, ada persamaan. ^-^


Saturday, November 21, 2009

Bidadari atau Penghuni syurga~





cuba hayati video nih..sgt menarik.. khas untuk mereka yang bergelar wanita.


Hamzah Asadullah~



Lirik Hamzah Asadullah :


Kesedihan para mukminin
Masih terpancar di pedang musyirikin
Sedang darah para syuhada’
Masih merah di lantai sirah


Ketamakkan kepada harta
Mungkin itu jadi puncanya
Maka Allah menjadi murka
Sehingga Nabi pun turut terluka


Dalam ramai umat yang gugur
Satu jasad tubuhnya hancur
Kepiluan beratapan
Menangisi satu kehilangan


Dan setelah dikenal pasti
Dia Hamzah perisai nabi
Biar nyawa dikorbankan
(Jiwa raga dikorbankan)
Agar Islam tetap terselamat


Di sebalik ketewasanmu
Ada syurga sedang menunggu
Tiap perintah mengandung hikmah
Keingkaran kan mengundang padah


لإاله إلاالله
هو سيدنا همزة اسدالله
Dikaulah perisai Rasulullah
Berjuang berkorban demi Allah


Sudahkah puas hatimu Hendon
Dapat melapah hati dan jantung
Terbalaskah dendam kesumat
Yang sekian lama telah tersemat


Friday, November 20, 2009

the path~


 


This path brings a lot of meaning.. give me strengthen to go through it..

jalan dakwah yang panjang


Allah ta’ala berfirman, “Kalian adalah umat terbaik yang dikeluarkan bagi umat manusia, kalian perintahkan yang ma’ruf dan kalian larang yang mungkar, dan kalian pun beriman kepada Allah…” 
(Qs. Ali-’Imran: 110)
 Dakwah merupakan sikap hidup orang yang beriman
Allah ta’ala berfirman, “Orang-orang yang beriman lelaki dan perempuan, sebahagian mereka adalah penolong bagi sebagian yang lain. Mereka memerintahkan yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar,…” (Qs. At-Taubah: 71) 




Tuesday, November 17, 2009

Lambaian Haramain.. permudahkan ya Allah ~





BismiLlahi wal hamduliLlah..



Labbaikallahumma labbaik.. Labbaikala syariikalaka labbaik.. Innalhamda.. Wa nni'mata.. Laka wal mulk.. Laa Syariikalak..
 MasyaAllah..TabarakaLlah..
“Dan sempurnakanlah ibadah haji dan umrah kerana Allah…” -al-Baqarah: 196

Di situ ada tanda-tanda keterangan yang nyata (yang menunjukkan kemuliaannya; di antaranya ialah) Makam Nabi Ibrahim. Dan sesiapa yang masuk ke dalamnya aman tenteramlah dia. Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya. Dan sesiapa yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat Haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekalian makhluk.

 (Surah Ali Imran ayat 97)


lambaian haramain.. makin melambai2. bagi mereka yg terpilih untuk menunaikan haji, mabruk 'alaikum. semuanya dengan izin Allah.. ucapkan setinggi2 kesyukuran hanya kepadaNya Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Subhanallah.

Membaca catatan pengalaman mereka yang pernah berkunjung ke sana membuatkan aku begitu teruja untuk turut sama menjadi tetamu Allah. cuma menanti waktu yg sesuai. insyaAllah, kalau takda halangan..sampai la ke sana . doa-doakan lah ye. ustaz kata,"sakinah kena kuat azam". 


ni nak kena tanam azam lebih , + cari 'fulus' . =)


"faiza azamta, fatawakkal 'alaAllah"

 'ala kulli hal, semoga selamat sampai ke tanah suci bagi yg akan berangkat esok. mudah-mudahan antum mendapat haji yang mabrur..diterima disisi Allah. ameen.




"ya Allah, sampaikanlah aku ke sana dalam keadaan yg Engkau redha..."




another info tentang haji dan qurban, klik sini




Sunday, November 15, 2009

pelajari sesuatu dari hidup ANDA~




Bismillahirrahmaanirrahim…


sedikit perkongsian artikel yang dipetik dari blog <click>,


Apakah Tuhan berbicara dgn ibubapaku sblm memutuskan aku lahir ke dunia?? Detik hati kecil Saidina Ali r.a sewaktu pulang menemui ibubapanya.Sebelum itu, dia telah bertemu Rasulullah SAW dan baginda mengajaknya memeluk Islam. Memandangkan umurnya pada masa itu baru menjangkau 10 thn, maka dia meminta izin dr Rasulullah dan memutuskan utk berbincang dgn ibubapanya. Dlm perjlnan pulang tersebut dia berfikir dan terus berfikir…seriusnya bukan main…

Akhirnya die tiba di suatu kesimpulan: beriman tanpa izin ibubapa. Alasannya mudah. Allah swt menjadikannya tanpa berunding dgn ibubapanya, jadi ape perlu berunding dgn ibu bapa utk beriman kpd Allah swt ??

Usamah bin Zaid dilantik menjadi jeneral perang sewaktu berusia 18 thn. Sultan Mohammad Al-Fateh menaiki takhta menggantikan ayahnya, Sultan Murad sewaktu berumur 14 thn. Dan ramai lagi para sahabat Rasulullah SAW telah dibariskan di medan perang ketikan berusia belas2an tahun. Hingga sejarah memaparkan ada di antara mereka yg cuba menjungkit kaki mereka agar kelihatan tinggi, dewasa dan layak dipileh untuk pergi berperang..subhanallah..

Inilah remaja2 salafussoleh. Remaja yg sejak dr muda memikul tugas2 dan t-jawab2 yg serius. Walaupun masih muda lagi, fikiran mereka sudah matang dan tindakan mereka sudah menampakkan kematangan dan t-jawab. Islam yg mendewasakan mereka. Islam adalah agama yg serius. Serius untuk diyakini,serius untuk dihayati, serius untuk diramalkan dan serius untuk diperjuangkan…

AKU BAGAIMANA??

Adakah aku seorang yg serius?Apakah aku seorang yg inginkan kecemerlangan dlm pelajaran dan tugas2 aku sekarang malah berusaha ke arahnya?Apakah aku memikirkan nasib aku di akhirat? Apakah aku merasakan Islam terbiar dan dipulau oleh penganutnya sendiri? Apakah aku memikirkan nasib Islam dan umatnya? Apakah aku memikirkan soal kepimpinan dunia yg lintang pukang dan bercelaru hari ini? Apakah aku seorang yg melibatkan diri dgn tugas2 yg serius? Tanyalah pada diriku sendiri..wahai diriku yg lemah dan serba kekurangan ini..apakah aku tergolong dlm golongan2 ini?? Di manakah sbenarnya hala tuju dan matlamat hidupku? Jika aku adalah spt yg disebutkan di atas…aku adalah pewaris generasi salafussoleh yg bakal menempa sejarah..alhamdulillah..Jika tidak..tiada maaf bagimu wahai diriku…Bicara ini tidak layak dan bukan untukku…Astaghfirullah..astaghfirullah..astaghfirullah..Ya Allah..berilah hamba Mu yg hina dan dhaif ini hidayah dan taufikMu agar aku mendapat kekuatan untuk menjlnkan segala t-jawab dan tugas2 yg Engkau wajibkan dlm menegakkan Islam di bumi Mu ya Allah…ameen..

renungkan bersama..khas buat diriku.



Maafkan ku teman~



Maafkan Teman

Album : Far East
Munsyid : Far East
http://liriknasyid.com

Hembusan bayu yang bertiup
Bersama deruan ombak
yang memukul pantai
Hatiku sayu bila mengenangkan
Perpisahan yang tak diundang

Bertahun kita melangkah bersama
Sela cita-cita buat bekalan ke sana
Harapan ayah bonda janji pada agama
Kitakan terus mara biarpun
badai yang datang melanda

Kita hanya mampu berusaha
Hanya Allah menentukannya
segalanya adalah milik-Nya
Dalam berusaha kita diuji
Kekadang tohmah kita dicaci
Diturutkan rasa hati ingin
dilepaskan beban ini

Mujur ada teman membantu
Sokonganmu buat inspirasi
Berpeganglah pada janji
kita yang dibina

Semoga kitakan dirahmati
Oh teman....

Lagu & Lirik: Ahmad Fadzli Bakar
BMG PUBLISHING (M) SDN BHD



.................

bila perlakuan tak dapat menggambarkan perasaan, sekadar ini yg termampu aku berikan.. dalam masa yg singkat.. dan dalam keadaan berbeza, tidak seperti dulu.. asif 'ala kulli hal.
 

Bersama~




BERSAMA


Kita pernah bersama
Menempuh onak dan duka
Tidak pernah putus asa
Walau dugaan datang melanda


Dikau pernah bertanya
Bila bahgia akan tiba
Ku berkata bersabarlah
Serahkan saja pada yang ESA


Bila masanya menjelma
Kebahgiaan akan tiba
Namun tidak mungkin ku lupa
Kenangan indah kita bersama


Menempuh onak cabaran
Dan liku hidup yang panjang
Tidak mungkin hidup ini sepi
Selagi ku masih di sini


Kita pernah bersama
Menempuh onak dan duka
Tidak pernah putus asa
Walau dugaan datang melanda


Bila masanya menjelma
Kebahgiaan akan tiba
Namun tidak mungkin ku lupa
Kenangan indah kita bersama


Menempuh onak cabaran
Dan liku hidup yang panjang
Tidak mungkin hidup ini sepi
Selagi ku masih di sini


Kini terungkai sudah
kisah hidup kita
Berbekal taat dan sabar
Pastikan berjaya

.....................


This is for the greatest person
that I have ever known.
Being away from you for so long
I am feeling so alone.
With you I am so happy
you keep my heart content.
but now, 
our friendship will end up..
the way I dont like.


Friday, November 13, 2009

Trust - believe in others~




pagi tadi last paper.. tp malas nak cerita lagi 'detik2 akhir sebagai seorang mahasiswa'.. 
feel takde lagi. =)


TRUST
believe in others and you can fly


simple ayat neh. cuma buat aku terfikir panjang.
ayat ni gk buat aku terkenangkan beberapa individu.
benda lama. bila datang susah pulak nak lupa.
tiba2 jadi rindu. rindu untuk putar balik waktu.
penuhi kembali kesempatan bersama mereka.
bawak mereka keluar dari keadaan lama.


aku pesan pada dia;
kawan datang dan pergi
tetapi Dia sentiasa disisi..
but now..
aku yang kembali diuji
mungkin sedikit menyesal
tak gunakan kesempatan yg ada sebaiknya


tapi apepun, aku kena belajar terima hakikat.
tak semestinya yang aku suka itu yang terbaik.
aku lepaskan dia dan dia dalam jagaanMu ya Rabb..
ampunkan segala kelemahan dakwahku.
bangkitkan aku untuk terus segar dalam arena ini.
ameen ya Rabb..





Tuesday, November 10, 2009

peliharalah kami ya Rabb~


 

"di persimpangan kehidupan, aku dipertemukan denganmu  seorang sahabat yang membuatku mengenal erti kehidupan. kdg2 kuterfikir, betapa beruntungnya aku dipertemukan denganmu.. seorang sahabat yang padanya terdapat serpihan2 semangat mujahidah yang membiaskannya padaku. ya Allah, aku rindukan sahabatku ini.. yang membawaku mengenal cintaMu. yang kutemui dari lorong2 kehidupan..sematkanlah cangkiran cintaku padanya kerana kutahu kasihnya padaku bukan palsu..penuh dengan ketelusan hati. ukhuwah ini tulus ya Rabb..peliharalah kami dalam menggapai redhaMu.. maafkan segala khilafku."


from: cahaya petunjuk
31 July 09






Monday, November 9, 2009

parit kematian 2~




BismiLlahi wal hamduliLlah..

Pujian yang selayaknya hanya untuk Allah.. Tuhan semesta alam.. yang penuh dengan limpahan rahmat dan kasih sayang... Dibangkitkan aku dari baringan untuk terus meniti hari demi hari.. menebus dosa semalam..hingga sampai ke penghujung kehidupan, aku kembali kepadaNya.. Subhanallah.

Sambungan parit kematian 1, kali ini suka untuk aku berkongsi tentang suatu kisah, Ibrahim dan ibunya. Hayati kisah ini  dengan niatmu yang ikhlas lillahi ta’ala.

.........................





Ia adalah cerahnya fajar yang tenang namun riang
Diciptakan dari setiap sesuatu yang istimewa
Apakah kau tahu, sang peminang mendengarkannya
Duhai kekasih, tidaklah aku lebih suka kepada selainnya
Jangan sekali-kali kamu meyerupai orang yang bersungguh-sungguh mendapatkannya
Melamar diriku namun penuh kelalaian.
Sehingga orang-orang akan mengejeknya.

Perbaikilah dirimu.
Duhai andai ditolak darinya
Ketika piala itu diterbangkan bergilir
Lalu berakhir ketika hajatnya selesai
Setelah lari tak terkendali
Sesungguhnya yang melamar diriku adalah seorang yang berusaha terus menerus

inilah syair nukilan Abu Ubaid, seorang khatib di Basrah. Syair yang menaikkan semangat muslimin untuk meraih syurga. Syair yang menggambarkan berbagai kenikmatan di syurga disamping menjelaskan sifat bidadari syurga.. dicelah kerumunan para wanita, keluarlah seorang wanita yang bernama Ummu Ibrahim Al-Bashriyah.
Ia berkata, “wahai Abu Ubaid, apakah engkau mengenal anakku Ibrahim? Ia telah dilamar oleh petinggi Basrah untuk dijodohkan dengan anaknya, tetapi saya menolak. Namun sekarang, demi Allah saya tertarik dengan bidadari yang kau sebut tadi. Aku rela bidadari itu menjadi pengantin bagi anakku. Maka ulanglah sifat-sifat yang kau ucapkan diatas, agar ia tertarik padanya.
Abu Ubaid kembali bertutur,
“jika rembulan telah sempurna dimalam hari, kau lihat ia memiliki keistimewaan yang jelas dari rembulan itu. Senyumnya menyibak gigi yang indah, laksana mutiara yang terpendam dikedalaman samudera. Andai alas kaki yang dipakai menginjak kerikil, nescaya akan tumbuh bunga darinya.
Kau bisa mengikat pinggangnya, yang laksana dahan raihan berdaun hijau lebat. Kalau saja ludahnya yang manis itu jatuh kelaut, nescaya air laut itu menjadi minuman yang baik bagi penduduk darat. Allah menginginkan kematianku dalam kerinduan padanya, dengan begadangnya mata untuk meraih kebaikan hidup sesudah mati.”
Ummu Ibrahim bangkit lalu berkata;
“wahai Abu Ubaid, demi Allah aku telah redha bidadari itu sebagai pendamping Ibrahim. Apakah engkau mahu menikahkan mereka sekarang juga, dengan mengambil dariku 10 ribu dinar sebagai maharnya? Semoga Alalh menjadikannya pahalawan yang mati syahid, sehingga mampu memberi syafa’at bagiku dan bapanya di hari kiamat.”
Abdul Wahid (Abu Ubaid) berkata, “ Baiklah, aku bersedia. Semoga kalian berdua mendapat keberuntungan yang besar.”
Sang ibu terus memanggil anaknya, lalu keluar seorang pemuda tampan dari celah kerumunan manusia sambil berkata,”baiklah ibu…baiklah ibu.”
“wahai anakku, apakah engkau rela dengan bidadari yang disebut sifatnya tadi sebagai isterimu dengan jantungmu yang kau korbankan di jalan Allah sebgai maharnya?” Tanya sang ibu. “baiklah ibu, aku bersedia.”jawab Ibrahim.
Wanita tua itu bergegas pulang kerumahnya untuk mengambil wang 10 ribu dinar. Kemudian ia menadah tangan kelangit sambil berdoa, “ ya Allah saksikanlah, bahawa aku menikahkan anakku dengan bidadari. Sebagai maharnya, aku mengorbankan jantungnya dalam perang di jalanMu. Maka terimalah wahai Dzat Yang Paling Mengasihi.”
Ketika hendak berpisah dengan anaknya, wanita itu mengalunkan kafan dan memberikan minyak (yang biasa ditaburkan ke tubuh mayat) kepada anaknya. Ia menatap anaknya seolah jantungnya membuncah keluar dari dada. Ia berpesan, “ kalau kamu bertemu dengan musuh, pakailah kain kafan ini dan taburkan minyak ini ketubuhmu. Jangan sampai Allah melihatmu lalai di jalanNya.
Dia mendakap, mencium anaknya seraya berkata, “pergilah anakku. Allah tak akan lagi mempertemukan denganmu kecuali dihadapanNya pada hari kiamat kelak.”
Ibrahim berangkat bersama pasukan perang kaum muslimin. Pandangan sang ibu mengikutinya sampai ia tak lagi terlihat. Lalu bermulalah peperangan. Anak panah berterbangan mengiringi pahlawan yang sedang bertempur. Sementara, Ibrahim berjaya menyusup kebarisan musuh dan mengkucarkacirkan mereka. Ketika musuh menyedari serangan Ibrahim, mereka segera mengepungnya. Ada yang menombaknya.. memukul dan menyerang. Ibrahim tetap tegar melakukan serangan hingga akhirnya dia terjatuh dari kudanya..lalu dihabisi lawan. Subhanallah…
Pertempuran berakhir dengan kemenangan kaum Muslimin. Mereka pulang kembali ke Basrah. Sesampainya di Basrah, semua penduduk keluar menyambutnya. Laki-laki, anak-anak dan orang-orang renta.
Ummu Ibrahim ada ketika itu. Matanya menatap tajam setiap pasukan. Ketika melihat Abdul Wahid, ia menghampirinya sambil berkata, “wahai Abu Ubaid, apakah Allah menerima hadiahku, sehingga kau bahagia, atau Dia mengembalikannya sehingga aku kecewa?” Abu Ubaid menjawab, “Allah telah menerima hadiahmu. Aku berdoa semoga anakmu bersama para syuhada’ yang dirahmati.”
Seketika dia berteriak, “segala puji bagi Allah yang mengabulkan keinginanku dan menerima ibadahku.” Dia berlari pulang ke rumah dan mencium kasur Ibrahim serta mendakap bajunya..hingga tertidur.
Keesokkannya, Ummu Ibrahim bergegas menuju majlis Abu Ubaid. Sesampainya disana, dia berkat, “wahai Abu Ubaid, bergembiralah…bergembiralah.” Abu Ubaid bertanya, “Engkau tak henti-hentinya bergembira, hai Ummu Ibrahim.. apa yang terjadi? Wanita itu berkata, “semalam aku melihat anakku telah berada dalam taman yang indah. Diatasnya ada kubah hijau. Ia berbaring diatas kasur yang dibuat dari mutiara. Diatas kepalanya ada mahkota yang berkilauan. Ia berkata kepadaku, ‘wahai ibu, bergembiralah. Maharku telah diterima, dan pengantin pun telah bersanding.”..Subhanallah..


……………………..

kisah ini  begitu menyentuh hati aku.. jika tidak didunia, impikanlah bidadara/bidadari syurga.. jangan terlalu mengejar cinta dunia hinggakan kita lupa.. ia hanyalah persinggahan.. negeri akhirat adalah yang kekal abadi.. 
"beruntunglah bagi mereka yang menyedari bahwa tiada tempat lari ketika ajal menjemput.."
moga matiku dalam iman dan Islam..diatas jalanNya... ameen.


semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua.. asif ‘ala kulli hal.



Khaulah,
Baitul da’wah
Proton City
Rujukan: malam pertama dialam kubur
 


Sunday, November 8, 2009

Mengenal Allah~





BismiLlahiwalhamduliLlah...


sedikit perkongsian utnuk direnungi bersama..


Rasulullah SAW berjuang selama tiga belas tahun di Makkah. Itulah masa Rasulullah berdakwah dan mengumpul pengikut-pengikutnya. Mula-mula secara sembunyi-sembunyi dan kemudian secara terang-terangan.

Dalam masa tiga belas tahun itu, Rasulullah hanya 'membawa Tuhan' dan memperkenalkan Tuhan kepada para Sahabat. Dalam majlis yang rasmi atau tidak rasmi, dalam majlis keramaian, apabila berjalan-jalan dengan para Sahabat, malahan pada setiap masa dan ketika Rasulullah menceritakan tentang Allah dan hari Akhirat. Tentang kebesaran, kesucian dan kekuasaan-Nya. Tentang kasih sayang, keampunan dan belas ihsan-Nya. Tentang kuasa dan iradah-Nya dan tentang segala-gala sifat yang ada pada Tuhan.

Segala sifat Allah itu sangat-sangat dihayati oleh para Sahabat hingga mereka menjadi cukup kenal dengan Tuhan. Bukan setakat tahu, tetapi cukup kenal. Mereka menjadi orang-orang yang arifbillah. Hati-hati mereka cukup hampir dengan Tuhan, cukup sensitif dan peka dengan Tuhan. Mereka cukup terangsang dengan kebesaran dan keagungan Tuhan.

Akhirnya jadilah para Sahabat, orang-orang yang sangat cinta dan takut kepada Tuhan. Dalam hidup mereka, Allahlah yang menjadi perkara utama. Allahlah yang bertakhta di hati-hati mereka. Ramai di kalangan Sahabat yang menjadi mabuk dengan Tuhan kerana terlalu sangat takut dan rindunya.

Perasaan mabuk, takut dan cinta ini sangat kuat dan mendalam hingga adakalanya hati-hati para Sahabat tidak dapat menanggung bebannya. Ada Sahabat yang terus mati kerana mengingatkan kebesaran Allah. Ada yang mati apabila ada orang menyebut nama Allah. Manakala yang jatuh pengsan dan tidak sedarkan diri lebih ramai lagi. Bila disebut nama Allah, gementar hati-hati mereka.

Namun dengan hati yang begitu mabuk dan rindu pada Tuhan, mereka tidak mempunyai jalan atau cara untuk melepaskan perasaan mereka. Mereka tidak ada cara untuk berhubung atau berinteraksi dengan Tuhan. Maka terpaksalah mereka menanggung dan memendam rasa mabuk dan rindu itu. Mereka seolaholah orang yang begitu dahaga tetapi tidak mendapat air untuk diminum. Mereka seperti orang yang tersangat lapar tetapi tidak ada apa untuk dimakan. Mereka seperti orang yang sangat rindukan Kekasih Agungnya tetapi tidak dapat bersua dan bertemu untuk memuji-muji dan meluahkan segala perasaan yang terpendam dan terbuku di hati. Allah biarkan sahaja mereka jadi begitu.

Hanya pada tahun yang kesebelas, baru berlaku peristiwa Israk Mikraj. Jadi, hanya pada tahun kesebelas baru datang perintah solat. Itulah satu hadiah yang tersangat besar yang Allah kurniakan kepada para Sahabat supaya mereka dapat berinteraksi dan berhubung dengan-Nya. Supaya mereka dapat melepaskan segala perasaan rindu dan dendam yang selama ini mereka tanggung. Supaya mereka dapat mengadu, berbicara, berbisik-bisik dan meminta-minta kepada Tuhan. Supaya mereka dapat meluahkan segala isi hati mereka dan bermanjamanja dengan Tuhan. Sungguh solat itu satu kurniaan yang amat besar bagi para Sahabat. la ibarat air di kala dahaga. la ibarat makanan di kala lapar. la ibarat pertemuan dengan kekasih yang sangat dirindukan.

Solat menjadi buah hati Rasulullah dan para Sahabat. Solat adalah kerehatan mereka. Rasulullah SAW pernah bersabda: "Sembahyang adalah penyejuk mataku. " Baginda juga pernah menyuruh Sayidina Bilal r.a. untuk azan dengan berkata: "Wahai Bilal, berilah kerehatan kepada kita semua!"

Demikianlah kedudukan solat di hati Rasul dan para Sahabat. Tidak hairanlah mereka tenggelam di dalam solat. Mereka 'mikraj' di dalam solat. Tidak hairan juga, ketika solat, mereka lupa tentang dunia ini dan segala isinya sama ada yang berupa nikmat mahupun kesusahan dunia. Mereka asyik dan masyuk dengan Tuhan dalam solat. Sayidina Ali k.w. lantaran khusyuknya di dalam solat, tidak terasa apa-apa ketika dicabut anak panah dari betisnya.

Solat mereka yang sebeginilah yang telah menjadikan mereka peribadi-peribadi agung. Agung keimanan mereka. Agung keyakinan mereka dan agung akhlak mereka. Allah kurniakan kepada mereka 3/4 dunia dan semua bangsa bernaung di bawah kekuasaan mereka. Mereka membawa kedamaian dan keselamatan. Mereka penuhi dunia ini dengan keadilan dan kebahagiaan.

Di sini kita sungguhsungguh dapat melihat pendidikan Rasulullah, awaludin makrifatullah. Awal-awal agama mengenal Allah. Para Sahabat dikenalkan kepada Allah hingga mereka menjadi orang-orang yang arifbillah, iaitu orang-orang yang sangat takut, cinta dan rindu kepada Allah dan orang-orang yang mabuk dengan Allah. Dalam keadaan begitulah baru mereka diperintah bersolat dan menegakkan syariat Allah yang mana keseluruhan perintah syariat itu diturunkan di Madinah itu hanya memakan masa 10 tahun, berbanding memperkenalkan Tuhan selama 13 tahun di Makkah. Orang-orang yang menegakkan syariat Allah di Madinah itu sebenarnya ialah orang-orang yang takut, cinta dan mabuk dengan Tuhan. Orang-orang yang arifbillah. Hanya orang-orang seperti ini sahaja yang mampu menegakkan syariat Allah. Yang mampu memperjuangkan agama Allah. Yang mampu berkorban ke jalan Allah.

Itulah kelemahan umat Islam hari ini. Setakat tahu tentang Tuhan. Setakat ada ilmu tentang Tuhan. Setakat alimbillah. Tuhan masih di akal, belum di hati. Belum ada rasa bertuhan. Belum ada rasa kehambaan. Jauh sekali rasa takut rindu dan cinta pada Tuhan. Lebih-lebih lagi belum mabuk dengan Tuhan. Dalam pada itu, mereka disogok dengan solat dan syariat. Disuruh dirikan solat. Disuruh tegakkan syariat. Diperkenalkan hukum hudud dan sebagainya.

Orang yang belum kenal Tuhan dan orang yang tidak ada rasa takut dan cinta pada Tuhan, tidak akan mampu mendirikan solat dan menegakkan syariat. Kalau pun mereka berbuat, ia secara terpaksa. Buat kerja secara terpaksa memang pahit, sakit dan perit. Sukar untuk istiqomah.

Kenapa tidak dibawa Tuhan kepada mereka? Kenapa tidak perkenalkan Tuhan kepada mereka? Kalau manusia betul-betul kenal Tuhan, mereka tidak akan dapat mengelak diri dari jatuh cinta dan rindu kepada-Nya. Mereka tidak akan dapat mengelak diri dari mahu berbakti kepada-Nya untuk merebut cinta dan kasih sayang-Nya. Bagaimana boleh kita tidak sayang dan tidak jatuh hati kepada Allah yang begitu berbakti, begitu menjaga, begitu mengawasi dan memenuhi segala kehendak dan keperluan kita. Yang penuh kasih dan belas kasihan kepada kita. Yang menyayangi kita lebih dari ibu kits sendiri. Yang menjaga kita siang dan malam tanpa rehat dan tanpa tidur. Yang tidak pernah melupakan kita.

Marilah kita kembalikan manusia kepada Tuhan. Marilah kita perkenalkan Tuhan itu kepada manusia supaya manusia kenal akan Tuhan. Kerana awal-awal agama mengenal Tuhan. Selagi kita belum kenal Tuhan, selagi itu kita belum mampu untuk beragama atau untuk menegakkan agama.

Mengenal Tuhan itu tidak cukup sekadar tahu tentang Tuhan atau tahu tentang sifat-sifat Tuhan secara ilmunya, tetapi ialah merasakannya di hati. Hati rasa bertuhan, hati merasa Tuhan sentiasa melihat, hati merasa Tuhan itu Maha Mendengar, hati merasakan Tuhan itu berkuasa berbuat apa saja kepada makhluk-Nya, hati merasakan Tuhan itu pengasih dan penyayang yang sentiasa mencurahkan rezeki kepada makhluk-Nya.

Setelah hati ada rasa bertuhan, secara automatik hati akan dipenuhi rasa kehambaan, iaitu rasa lemah, rasa berdosa, rasa bergantung kepada-Nya. Hati rasa takut dan cinta dengan Tuhan sepertimana yang dirasakan oleh para Sahabat yang dididik oleh Rasulullah lebih 1400 tahun dahulu.


 "..dengan mengingatil Allah, hati akan menjadi tenang.."



Thursday, November 5, 2009

Solat dimana-mana~

Maher Zain-Palestine Will Be Free~



hayati video nih..

Lagu untuk teman~



seorang sahabat tujukan lagu ni kepada aku.. syukran.
kepada dia : kawan datang dan pergi..tetapi Dia sentiasa disisi.. semoga dirimu senantiasa dalam rahmat dan kasih sayangNya..teruskan mujahadah mencari makna kehidupan! you can change..

Wednesday, November 4, 2009

khas buat komander~

 
BILA JAUH RINDU2,
DOA KU TITIP SELALU BUATMU,
UKHUWAH INI BUKAN PALSU,
MOGA ALLAH TERUS MEMANDU
 
AKU TERUSKAN LANGKAHKU,
MENGHIDUPKAN ISLAM DI POSISIKU,
AKU YAKINI SAHABATKU PUN BEGITU,
KERNA ITU BAIAH DAN JIWA KAMI BERPADU
 
HARI INI KITA SAKIT,
JALAN PUN BERDIKIT2,
KERNA LALUI PERJALANAN YANG PAHIT,
HIDUP MULIA/ MATI SYAHID

Rumah' kita akan siap satu hari nanti ...
'Istana' kita akan tersergam, jangan pernah putus asa..

 
nukilan : zinnera~
 
 
.................................
 
kami berukhuwah sedari kecil.. hingga saat ini, Allah masih satukan kami.. kami punya 'naluri' yg kuat antara satu sama lain.. sorang lemah, sorang lagi akan terasa.. perwatakan kami sgt berbeza, namun ada persamaan.. mungkin itu yang melengkapkan hubungan kami..apa jua rintangan yg mendatang, kami tempuh bersama.. tp hr ini.. jiwa itu sakit lagi.. ya Allah, aku mohon keampunan dariMu.. andai ada haq2 dirinya yg aku pinggirkan.. andai kekuatan diriku tidak cukup untuk menguatkan dia.. andai bicaraku seringkali mengguriskan hatinya.. jauh di sudut hatiku, dia adalah teman terbaikku, dunia dan akhirat..
 
ya Allah, perkuatkan dia.. perteguhkan keyakinannya.. perhebatkan tarbiyyah dirinya.. dakap dia erat2..angkat darjatnya disisiMu.. kentalkan ukhuwah antara kami walaupun kami berjauhan.. sesungguhnya, dia adalah sebahagian dari jiwaku.. dan aku adalah sebahagian dari jiwanya.. 

ya Allah, saat org lain sibuk dengan urusan masing2.. kami meratib cintaMu.. nukilan demi nukilan cinta kami titipkan buatMu.. kami basahi lidah ini dengan menyebut namaMu..sorang goyah, sorang lagi akan bangkit mendendangkan janji2Mu.. surah Muhammad ayat 7, ayat yang sering kami ucapkan tatkala goyah.. kerna kami tahu Ya Rabb.. kami hanya HAMBA.. kami menggalas amanah untuk menjunjung agamaMu.. maka tetapkanlah kami pada jalan ini.. permudahkan urusan kami.. siapkanlah kami sebagai junduMu ya Allah..matikanlah kami sebagai syuhada' pada jalanMu.. 




 


Tuesday, November 3, 2009

parit kematian 1




"Tak ada yang harus dikhawatirkan dalam kematian. Ia adalah pintu yang setiap orang pasti akan memasukinya. Tetapi yang menjadi masalah serius adalah, apa yang terjadi setelah kematian? Apakah berupa taman dan sungai yang mengalir, dalam tempat yang dijanjikan Allah; ataukah berupa kesesatan dan api yang bergelojak?"




-malam pertama di Alam kubur-


Monday, November 2, 2009

1924-S.O.A~



1924

The truth about the state
It wasn't always like this
Let us look back in time
History reminds us
One army
One land

One central authority
Crushing the romans
persians put in fear
The Ummah like a Lion
No need to shed a tear


When the village was attacked by the kufar
The Khalife heard
The sister cry &
Prepared for war
Attacking the city

Destroying it
from existence
Lesson # 1
Don't ever
Mess with Muslims

The Imam of the Ummah is a shield where he protects the Ummah and where the Ummah fights behind him
Where is this shield today to protect the Ummah?? What happen to this shield to honor and dignify the Ummah???
In 1917 Prime Minister of britain after entering Jerusalem stated "the crusade war has ended"
In the same year the french general, goro went to the grave of Salahudeen-Ayubi
Salahudeen-Ayubi, the one who 730 years prier crushed the crusades and liberated Palestine & Syria
he went to his grave in Damascus and kicked it and said wake up oh Salahudeen we hare here
How did they do this
to you and me
We turn on the TV
and all we see
is a world full of casualties
a generation in agony
our Ummah is in misery
let us go back
to beginning of the century
and review our history

from one side
to the other side of the globe
the system of Islam
Ruled over the world
They went to the Muslims
for the all their solutions
from mathematics to biology
to the advancements in technology

the kafir women
use to imitate our women
they wanted the same respect
that the Muslims sisters were given while the enemies of Islam
were trying to twist the Quran
trying to write a Surah like Allah's they all failed miserably
& many of them responded with Ashhadu -an la Ilaha Ilallah wa Ashhadu- anna Muhammadun rasullullah
Allah has challenged the humanity until the day of judgment to produce a Sura or an Aya like the Quran
And Allah assures that they will never be able to make an Aya like it
The kufar plan and work to destroy this Deen and Allah affirms that we too are planning
and if all the people of the world got together they still could not and will never be able to put even a scratch a side of a muster seeds on the throne of almighty Allah (SWT)

After failing on the battlefield
they kufar got together
and they decided to yield
they said we must change
the way the Muslims think
and sure enough

the Muslim Ummah
began to sink
In 1917 john belford
promised Palestine
to the jews 31 years later
his promise went through

brittan and france
split the Muslim lands
3 years later
Islam worst traitor
mustafa kamal
Brought the states fall

In 1920's mustafah kammal with the help of the british becomes the hero
Hmm well this so-called hero cancels the authority of the most powerful system suitable for human beings
The khilafah!!!
he abandon all the rulings of Allah he did not stop there.
He abanded the Adan in Arabic, he denied Muslim sister from obeying Allah (SWT) by abandoning the Hijab
All Islamic calendars and holidays were canceled
Yes brothers and sisters
he changes the Arabic alphabet to Latin
By doing so he made sure the next generation will be lost and have no connection to their Islamic roots
as they can not read or write all the Islamic culture that was recorded
This Islamic system sent by the Creator of alameen went from the application in life to be in museums for people to go and see in turkey

In 1924
Our state was demolished
Hundred years of planning And their plans were accomplished
Kafirs broke our bond
Contaminated our knowledge
Better listen up
because you won't learn this in college

Beginning of the end
and the divisions began
Step by step
they divided our lands
in 1921 saudi arabia & iran
next year egypt &
In 32 iraq

In 1945
jordan indonesia
Lebonen & syria
Two years later
The division of India
the Muslims took a stand
and demanded
the ruling of Islam
so they gave them pakistan
but it was only an illusion
a false resolution
far from the solution
In 1948
The Jews establish their israeli state


In 1901 the kufar went to Sultan Abdull Hamid the II and offered to pay tremendous amount of money to the Islamic State for Palestine. Sultan Abdull Hamid the II replied:
I am not going to give one inch of Palestine to the jews as Palestine is not mine give but it belongs to the Ummah and Ummah have shed blood to defend this land but if one day the Islamic State falls apart then you can have Palestine for free but as long as I am alive I would rather have my flesh be cut up then cut out Palestine from the Muslim land I will not allow any carving up while we are alive!!!!!

In 1960's
somolia & nigaria
kuwait & algeria
In 1964 Came the PLO
yasar arafat
The us scarecrow
a great declined
In 1969
When the west was training Muslims scholars for hire
Jews were setting
Al-Aqsa mosque on fire!

Let us recall 1970
For those who don't remember
That was the year
That we had black September

The king of jorden
& yaser arafat
Began their plot
Shot after shot
Muslim blood spilled
As innocent Muslims were killed
Communism attacked
but Muslims fought back

The sincere Mujahideen of Afghanistan fought and pushed back the Russians
and then They started to fight among themselves
Khomaine became in power with the promise of ruling and raising the Ummah to a level of dignity
But his promise never went through
soon after iran and iraq went to war
And millions of innocent Muslims died for 10 years Muslims killing Muslims
Over what!!!??? What else!!! the agenda of the west!!!Śat the end there were no resolution
Today iran is very much open to democracy and reformation
and the Muslims in iraq continue to suffer.
SubhanAllah!. where is the Amir of the Ummah??!!!!

Another decade gone
But we still don't have Islam
Take a look at the gulf
And the killings of sadam
Over million Muslims died
But no one answered their cries
In the 1990's
The Muslim genocide
Bosnia
Kosovo
Chechenya
Dagistan

Bring back Islam!
Bring back Islam!
Bring back Islam!
Bring back Islam!


It's year 2000
And nothing has changed
Past generation has aged
Let us write the next page
It's time for us to change
It's up to you & me
Either we make history
or we become history


Sunday, November 1, 2009

good luck!





00.18am..


as a sister, aku nak abadikan satu entry khas untuk adik aku yang pertama, Ahmad Ammar. selamat menempuh peperiksaan SPM. bittaufiq wa najah! 

"kami berkongsi minat yang sama. tapi dia lebih kehadapan berbanding aku." Soccer bounce




....................


"ya Allah, kurniakan taufiq dan hidayah buat dirinya.. muliakan dia dengan kemuliaan Al-Quran, hiasi dirinya dengan perhiasan Al-Quran..janganlah Engkau bolak balikkan hatinya setelah Engkau memberi petunjuk kepadanya.. pandanglah dia dengan kasih sayangMu yang tidak pernah malap..berikan kefahaman agama kepadanya.. sesungguhnya dia adalah hambaMu yang sentiasa mengharapkan redha dan ampunanMu. ya Allah.. aku serahkan dirinya dalam jagaanMu.."