Pages

Tuesday, April 7, 2009

zikrulmaut~


BismiLlahi walhamduliLlah..



suatu nikmat..menulis dlm kesakitan..

renungan supaya kita menghargai waktu sihat.. astaghfirullahaladzhim..



istighfar lagi..lagi..dan lagi...

kesakitan itu mula menular ke segenap urat sendi..

alhamdulillah.. kafarah dosa..

semoga timbunan dosa yg menggunung semakin hancur berkecai..

..menjadikan aku suci kembali, ibarat sucinya bayi yg baru dilahirkan...

alhamdulillah, senyuman masih mampu diukirkan..

tanda terimakasih pada Rabb yang menciptakan kesakitan..

alhamdulillah, tangan ini juga mampu menekan papan kekunci..

mencoret tiap lafaz mulia..

hari ini permulaan yg baik..

terngiang2 bicara tazkirah di surau kuo pagi td..

usai solat berjemaah... kata ini dilafazkan;

"pintu taubat itu sentiasa dibuka selagi mana nyawa masih belum sampai ke halkum.."



tangkal hatiku tersentap.. barangkali sudah lama merindui kata taubat..

"taubat nasuha"..dari hamba yg penuh dosa...penuh kehinaan..

aku kembali terfikir, saat ini aku sendiri sudah hampir ke penghujung kehidupan..

entah bila malaikat izrail dtg bertandang..bleh jadi disaat tangan ini rancak menaip kata2..

bleh jadi disaat kesakitan ini makin menjadi2.. dan tak mustahil diusia yg muda ini aku dijemput pergi..tanpa sempat merasai nikmat memiliki sebuah keluarga.. semuanya boleh berlaku..

kerna aku hanyalah seorang hamba.. dan aku adalah milikNYA.. bukan milik sesiapa..

layakkah aku pergi dalam keadaan diri yg kering amal kebaikan?

sekali lagi ayat itu datang bertandang..

"iaitu mereka yg menyangka telah berbuat kebaikan dalam urusan dunia.. sedangkan semua itu adalah sia2.."


(Al-kahfi:104)



kdgkala sukar utk menyeru kepada kebaikan..apatah lagi mencegah kemungkaran..

moga usaha yg sedikit dilakukan diredhaiNYA..

kerna sesungguhnya..hidayah itu bukan dari aku..tetapi dari ALLAH..



"sampaikanlah darimu walau sepotong ayat..."

...dan aku telah sampaikan.. semoga pintu hatimu dibuka untuk menerima hidayah Allah.. yakinlah engkau mampu berubah..

subhanAllah..


~asif 'ala kulli hal wa syukran kathir~


No comments: