Pages

Tuesday, April 14, 2009

Alfu SyukraN~

-gambar waseem..time kecik-


BismiLlahi wal hamduliLlah..


menulis bila ada kepentingan.. dan bila ada sesuatu yg ingin disampaikan..
kadang2..menulis kerana gembira..dan kadang2 bleh jadi dalam
keadaan 'bila zhouq'..

whatever, 'i must be strong!'..
as a poor servant.. and for 'them'..


....................


bila berbicara tentang kehidupan, aku sendiri taktahu nak terjemahkan apa.. semakin bertambah usia..semakin kita belajar apa itu hidup.. semakin kita merasa beratnya tanggungjawab..semakin kita sedar kenapa begitu...


dan kenapa begini...


bleh jadi, semakin kita mengenal kehidupan kita rase semakin
ingin lari dari realiti..

dan...bleh jadi, kita rase semakin seronok mengecapi erti hidup...
semuanya bleh berlaku...
sekarang aku dah nak masuk 22 tahun..
'hampir 22 tahun hidup'.. meaning what?

22 tahun ni beerti or 'useless'...???
semua bleh jadi.. mungkin aku baru dua tiga tahun dilahirkan..
or maybe 'tak lahir2 lagi'..
org yg punya aras kefahaman yg tinggi je yg akan faham maksud ayat diatas.. (",)


as a muslim, semakin bertambah usia kita semakin perlu berfikir.. tentang banyak perkara..sebab hidup ini bukan setakat didunia..
realitinye..kita sama2 menuju ke satu jalan..iaitu 'akhirat'..
tiba2..pagi tadi aku realise something.. tentang metod dakwahku..
betul ke ape yg aku buat? betul ke tindakan itu? atau..sekadar tindakan untuk menjaga kepentingan peribadi... 'ligat soalan itu berputar + menari2 di benak fikiran aku'.. buntu.. tersangat buntu.. dari semalam, aku berfikir..
mencari dan terus mencari..
alhamdulillah, bangkit diawal pagi..aku masih berfikir..
masih diberi ruang dan kesempatan untuk meng'islah' diri..
hakikat hidup yg aku perlu tempuh..sebagai seorang daie dan
juga sebagai seorg mad'u..
secara jujurnya, aku tidak pernah merasakan diri ini hebat...
seringkali rasa tidak layak itu hadir.. kerna aku bukanlah seorang yg terlalu sempurna untuk dijadikan teladan..apatah lagi untuk melafazkan kata tarbiyyah..
namun, jauh disudut hatiku.. aku yakin, setiap manusia dikurniakan
kelebihan pada diri masing2.. kelebihan bercakap dengan intonasi yg memukau, kelebihan menjadi 'good listener'.. kelebihan melembutkan hati seseorang..kelebihan melontarkan idea yg pantas dan bernas..
dan seterusnya... bermacam lagi kelebihan yg dimiliki oleh manusia..

cuma..

lihat bagaimana kita gunakan kelebihan yg ada...



.............................


terngiang2 kata2 seorang muallaf,


"kalau hari ini saya mati dalam keadaan kafir, saya akan tuntut semua orang Islam sebab tak ajak saya kepada Islam.."


kata2 yg mengundang tangis sang pendengar... dan aku turut terkesima..


berulang aku berfikir.. sudah terlalu baikkah dakwahku?
kdg2..prinsip itu minta untuk dinilai kembali..
kemaslahatan dan kemudaratan.. mana yg lebih berpengaruh?
jika hari ini aku terlalu keras untuk menjaga prinsip diri, bleh jadi aku akan abaikan mereka.. aku biarkan mereka terkapai-kapai mencari petunjuk..
suatu ketika, aku juga seperti mereka... terumbang ambing mencari makna hidup.. bukan sekali aku mencari..tetapi berkali2.. dengan dorongan kehendak + keinginan yg kuat.. aku bangkit setelah gagal.. aku masuk ke alam pencerahan..meninggalkan saki baki karat jahiliyyah.. terus kepada perjuangan..yg aku agungkan hari ini...

kerna pengalaman itu..aku dapat merasai perit jerih yg dihadapi oleh mereka.. aku memahami kehendak batin mereka.. yg inginkan perubahan..


bukan saja mereka, aku juga ingin berubah.. berubah ke arah yg lebih baik.. peng'islahan' yg sebenar.. untuk mentarbiyyah yg lain, aku perlu persiapkan diri.. seiring dengan ajakan..


"perbaikilah dirimu dan serulah org lain.."


kepada insan yg terlibat... asif kathir jika aku mencalitkan kekotoran pada jalan yg suci ini.. kita semua sama.. tidak wujud 'mereka golongan yg suci'.. mereka 'golongan yg hina'.. tetapi hakikatnya.. kita sama2 berpeluang untuk mengecapi hidayah itu.. satu perkara yg perlu dipasakkan....


"hidayah itu milik ALLAH.."


bukan milik aku.. dan aku juga inginkan hidayah itu..untuk terus mengecapi nikmat hidup di sana...

alfu syukran aku ucapkan...dan asif kathir 'ala kulli hal.. bleh jadi ini coretan terakhir, yg disampaikan dari insan yg terlalu hina.. yg seringkali lalai dalam mengingatiNya.. semoga kesedaran yg timbul dapat menyumbang sedikit saham kepada diri ini..



sirru 'ala barakatillah..






No comments: