Pages

Wednesday, February 11, 2009

suara seorang rakyat..

Salam Revolusi...
entry blog ni sudah lama usang dengan 'bicara siasah'... ade juga sesetengah entry yg telah aku delete sebagai menghormati beberapa kebimbangan.. khasnya dari keluarga aku. kebelakangan ini, banyak blog yg memfokuskan penulisan tentang pergolakan di Perak.. blog aku tetap maintain dengan penulisan2 merapu.. tetapi hari ni, aku merasa terpanggil untuk mengulangi penulisan dahulu.. 'cuma sekadar luahan seorang rakyat yg punya haq untuk bersuara'..

usai kelas pagi tadi, sepertimana biasa aku akan berhenti di kooperasi untuk melihat akhbar.. jarang sekali aku membeli akhbar dikampus kerna bimbang emosiku terganggu.. kenyataan2 yg sgt2 lah merapu..lebih teruk dari rapuan yg ada kt dlm blog aku.. untuk kesekian kalinya, aku bazirkan juga duit untuk membeli 'utusan'.. tertarik pada gambar Ir Nizar act.

bait demi bait aku baca.. emosi pun semakin berada pada level 'merbahaya'..

mengikuti perkembangan pergolakan di Perak semakin membuka minda aku sebagai mahasiswa merangkap rakyat Malaysia.. kerna aku punya akal.. anugerah yg cukup berharga.. juga kerna aku seorang muslim yg punya keimanan + rasa cintakan keadilan + bencikan kemungkaran + bencikan musuh Islam + cintakan keamanan + bencikan kezaliman + ...

dan aku yakin, mahasiswa diluar sana juga punya rasa sebegitu... dan aku semakin yakin bahawa rakyat semakin bijak menilai mana yg haq dan mana yg batil.. kezaliman yg dirancang, ibarat perancangan yahudi laknatullah yg menyerang as-Syahid Syeikh Ahmad Yassin.. begitu juga yg berlaku kepada as-Syahid Dr Abdul Aziz Rantisi.. sang doktor yg punya semangat jihad membara.. segala2nya tak mustahil berlaku di Malaysia.. apa2pun boleh berlaku bila rasa terdesak untuk mendapatkan kuasa..

tiba2 slogan 'daulat tuanku' dilaungkan.. kain kuning dililitkan pada kepala + 'songkok'.. mahasiswa UM tiba2 dibenarkan membuat demonstrasi 'secara aman' katanya.. juga perkara yg sama berlaku di negeri2 lain.. walaupun yg kelihatan tak sampai dua puluh org..

dalam masa yg sama, perarakan yg dilakukan oleh rakyat negeri Perak dihalang..malah mereka di'hadiahkan' gas pemedih mata.. sebagai tanda 'penghargaan' kerana bersuara mempertahankan haq masing2..

suka untuk aku lontarkan persoalan, 'dimana letaknya suara rakyat ? adakah hanya ketika PRU? dengan mudah kuasa beralih tanpa persetujuan rakyat.. dimana keadilan? bila pemimpin cuba pertahankan haq keatas kepimpinannya, dia dituduh menderhaka..

aku teringat tazkirah yg aku sampaikan dalam satu mesyuarat.. tazkirah ni related dengan situasi yg berlaku sekarang ;

daripada Abdullah bin Umar, Rasulullah S.A.W bersabda ; setiap daripada kita adalah pengembala, dan kita bertanggungjawab atas pengembalaan itu..

pengembala disini merujuk kepada pemimpin.. setiap org adalah pemimpin, dan bertanggungjawab ats kepimpinannya.. justeru, setiap pemimpin perlu pertahankan haq rakyatnya.. kerna tanggungjawab itu telah diamanahkan kepadanya.. bukan dengan mudah berundur dan berputus asa..

akhirnya, aku menyeru kepada semua supaya sama2 kita gunakan akal yg telah dianugerahkan Allah untuk berfikir mencari 'ibrah disebalik peristiswa yg berlaku.. kedua2 pihak juga perlu membuat penilaian kembali.. yg pasti, ada sebab yg Allah ingin tunjukkan kepada kita.. ayuh! berfikir secara proaktif! letakkan Allah dan Islam sebagai perkara teratas..bukannya logik akal.


asif 'ala kulli hal...


faqir ilaLlah,

-khaulah-

No comments: