Pages

Sunday, February 15, 2009

perihal ikatan..


salam'alayk...

sepintas coretan untuk hari ini...

Alhamdulillah, permulaan yang baik.. dan tenang.

2, 3 hari ni..aku berkesempatan menjengah beberapa blog.. sahabat2 di bumi anbiya' khususnya. cerita kehidupan yang sentiasa memberi semangat kepada aku.. dan terbaru, tentang kisah 'huraiyah'..

huraiyah skarang berada di tempat yg sgt indah.. 'syurga firdaus'. bertuah umi dan walid die.. apepun, aku doakan moga keluarga muda itu terus tabah dalam mengharungi liku-liku kehidupan tanpa Huraiyah disisi.. insyaAllah, pertemuan yg abadi di sana.. Al-Fatihah buat allahyarhamah Nik Huraiyah Ar-Raudhoh bt Nik Mohd Fareez.

secara tersiratnya, apa yg aku ingin sampaikan adalah mengenai 'perkahwinan' . ramai kwn aku yg berkahwin ketika muda, terutamanya yg belajar kt bumi anbiya'.. masyaAllah, mereka mampu membina sebuah keluarga yg penuh dengan mawaddah wa 'sakinah'.. inilah hasilnya apabila perkahwinan itu dilaksanakan atas dasar ikatan aqidah yg bermatlamtkan Allah s.w.t..

namun, fenomena yg berlaku sekarang sgtlh berbeza.. ada yg nak berkahwin kerana harta, pangkat, RUPA PARAS, +... Allah dan Islam tak menjadi tujuan utama.. cuma sandaran lafaz dibibir..

"aku berkahwin kerana Allah"..

tetapi, secara lahirnya.. amatlah bertentangan..

jika dulu, menolak tabarruj.. tetapi, bila kahwin.. segala2nya dihalalkan.. kdg2 aku sendiri terfikir2.. kenapa mesti begini? adakah aku pun akn melalui perkara yg sama? nauzubillahiminzalik..


*****************************

dalam soal memilih pasangan, seharusnya kita berhati2.. letaklah 'AGAMA' sebagai carta teratas.. kehidupan itu bukanlah sehari dua.. tetapi ke akhir hayat.. jika di peringkat permulaan sudah bermain dengan kata2.. bagaimana dgn titik noktahnya?

kepada semua muslimat.. juga muslimin, perkahwinan bukan suatu perkara main2.. bilamana kita meletakkan nafsu sebagai perkara di atas, usah bermimpi untuk mendapatkan sebuah perkahwinan yg diredhai.. kdg2, kita terlalu obses untuk mendapatkan yg terbaik sehingga lupa untuk bertanyakan 'PENCIPTA' manusia itu sendiri..

suatu hari, aku pernah bertanya kepada sepupuku perihal istikharah.. jwbnya,

"dlm fiqh sunnah-syed thabit ada bgtau.. istikharah boleh dilakukn bila2 masa seleps solat fardhu, sebelum tidur etc. takde waktu yg ditetapkn. 2 rakaat ..lps Fatihah bebas nk bace surah ape pun.. leps tu doa la.. tp 1 lg, peringatan!!! solat istikharah perlu dilakukan jauh drpd kepentingan peribadi. buat kerana ALLAH dan ISLAM.."

ayat last tu, bagi kekuatan pada aku.. memang itu suatu peringatan tegas
yg mesti kita patuhi..

**********************

'perjanjian 'arafah' sentiasa segar dlm ingatan aku..insyaAllah. suatu masa nanti, aku sendiri akan jejakkan kaki ke sana.. untuk melunaskan janji. ameen ya Rabb.


kepada semua pembaca, nasihatku.. jgn hebahkan pertunangan sebelum diijabkabul. aku petik sedikit perkongsian dari blog ustaz zaharuddin;


bagi mereka yg sudah bertunang, ni antara 'checklist' apa yg korang perlu patuh:


a. Haram bersentuh, menyentuh satu sama lain.

b. Haram ber"dating" tanpa disertai mahram yang thiqah.

c. Haram berbicara dan bersembang dengan syahwat.
( sms, phone, chat, mesengger )

d. Awas fitnah masyarakat sekeliling.

e. Awas fitnah dalam diri anda dan pasangan.

f. Haram melihat kepada aurat masing-masing.

g. Awas daripada bertukar gambar.

h. Awas daripada hebahan umum sebelum di ijab kabul.


okeh, sekian dulu coretan untuk kali ni.. asif 'ala kulli hal.. moga sama2 mendapat manfaat. fikirkanlah redha Allah.. usah berlandaskan nafsu.. ilalliqa'..

1 comment:

Mohabar_Berjiwa Besar said...

salam..bagus penulisan..teruskan menulis sehingga ke titisan huruf terakhir