Pages

Friday, November 21, 2008

Ikatilah ilmu dengan menuliskannya~


BismiLlahi walhamduliLlah...


AlhamduliLlah, berakhir sudah perjuangan dalam 'imtihan'. lebih kurang pukul 4.30 petang tadi, ana melangkah keluar dari DP dengan hati yang 'tenang'. serahkan kembali urusan kepadaNya..


ana xberhajat untuk merumuskan+analisis imtihan kali nih, moge 'nusroh' dariNya datang bertandang.. kejayaan untuk diri ana dan sahabat2 yg len. kalau perasan, dlm blog ni ana tak 'wish' pun selamat menduduki peperiksaan.. taktaula kenape. act. sem ni agak tough sbb ana ambil 7 subjects. mind set ckp ok, sbb tu berani tarik subject sem depn.. hehe. ape2 pun, ia dh berlalu.. dan untuk entry kali nih, ana teringin untuk mengikat kembali ilmu yg tlh ana pelajari dalam subjek pendidikan Al-Quran dengan cara menuliskannya.. bak kate seorg blogger ; "ikatilah ilmu dengan menuliskannya".


sedikit perkongsian tentang tafsir surah Al-Fatihah; surah ni agak familiar dengan kite.. hari2 kita bace..17 kali sehari tak termasuk solat sunat.. erm, bayangkan kalau kite solat sunat.. lagi bertambah banyak bilangan Al-Fatihah yg kita bace. namun, sedar tak sedar berapa ramai dikalangan kita yg betul2 faham akan tafsir surah Al-fatihah? kdg2, tau bace je. tapi tak faham maksud yg tersirat.. lagi teruk bagi mereka yg tak tahu makna. sekadar lafaz dimulut. oleh sebb itu, bagi yg tak tau..meh ambik tau skrg. dan bagi yg dh tau..jom mantapkan+kukuhkn pemahaman anda. jom belajar;




...................................................




Latifah 1:
Kenapa diperintahkan membaca (الإستعاذة)ketika membaca al-Quran? MySpace

Ja’far al-Sadiq berkata: (mesti membaca atta’awwuz ketika membaca al-quran, tidak pada amalan yang lain, (hikmahnya) ialah seseorang hamba itu kemungkinan lidahnya “ternajis” lantaran menipu, mengumpat, mengadu domba. Kerana itu Allah s.w.t. perintahkah supaya dibaca ta’awwuz supaya lidahnya bersih. Dengan itu, dia akan membaca kalam Allah yang suci dengan lidah yang suci.

Latifah 2

Al-quran dimulakan dengan bismillah menjadi isyarat kepada kita agar kita memulakan setiap perbuatan dan perkataan dengan bismillah.

hadis nabi (كل أمر ذي بال لا يبدأ فيه ببسم الله الرحمن الرحيم فهو أبتر)

Persoalan?

Kenapa disebut (بسم الله) tidak (بالله)

Untuk membezakan antara sumpah (yamin) dan tayammun (التيمن)
iaitu mengambil berkat (التبرك)

Latifah 3:

Perbezaan antara lafaz (الله) dan (الإله)?


Jawapan;

Lafaz yang pertama merujuk kepada zat yang kudus, tidak boleh dikongsi (disekutu)
dengan yg lain. Ia bermaksud: (yg disembah dengan sebenar-benar).
Lafaz yg kedua, digunakan merujuk kepada Allah dan juga lain.
Sama ada sembahan itu benar atau tidak

Latifah 4:

Faedah (بسم الله الرحمن الرحيم)

1.Mengambil berkat (التبرك)
2.Mengagungkan Allah SWT (التعظيم)
3.Menghalau syaitan kerana ia lari apabila menyebut nama Allah
4.Menzahirkan pertentangan dengan orang musyrik (org bukan Islam)
5.Memberi ketenangan (أمان) kepada pembacanya dan menjadi petunjuk kebergantungan harap orang yang menyebutnya kepada Allah.
6.Pengakuan ketuhanan (إقرار ألوهية)
7.Pengakuan nikmat
8.Minta pertolongan Allah
9.Di dalamnya terdapat Dua (2) nama yg khusus untuk Allah iaitu (الله) dan (الرحمن).



Latifah 5

dan ل yang berada pada kalimah (الحمد) bermaksud (لإستغراق الجنس) iaitu tidak ada yang berhak dipuji selayak-layaknya melainkan Allah. Dialah Allah yang bersifat dengan sifat sempurna yg layak dipuji, diagung dan disucikan. Ia juga bermaksud sifat yang ada itu adalah berkekalan, bukanya perkara baru.



Latifah 6:

Faedah menyebutkan (الرحمن الرحيم) selepas (رب العالمين).

Jawapan:

kalimah (الرب) memberi maksud keegoan (الكبرياء),
Kepemimpinan dan keangkuhan (القهر), dengan itu pendengar (pembaca)
kemungkinan terlintas bahawa Allah yg begini sifatnya tidak akan merahmati hambaNya dengan itu mereka akan takut semacam, berputus asa, berputus azam. Justeru disebutkan kalimah
(الرحمن الرحيم) untuk mengukuhkan bahawa Allah itu rahim yang meliputi tiap sesuatu.


Latifah 7:

ياك نعبد وإياك نستعين), suatu gaya bahasa (suatu lencongan atau perubahan daripada kata ganti nama ghaib kepada mukhatab). Ia berfungsi sebagai mempelbagaikan gaya bahasa.
Ia lebih menarik perhatian, memikat hati. Ia merupakan salah satu bentuk balaghah
(kedalaman (ketinggian) bahasa orang yg bertutur).


Latifah 8:




Bentuk lafaz datang dalam bentuk jamak/plural dalam dua jumlah (نعبد) dan
(نستعين). Tidak datang dalam bentuk (إياك أعبد وإياك نستعين)?

Ia sebenarnya suatu pengakuan hamba tentang kekkurangannya berhadapan di hadapan Allah SWT., serta meminta pertolongan dan hidayah berseorangan, tidak bersama hamba-hamba yg lain. Jadi maksudnya seolah-olah dia berkata: (Ya Allah! Aku adalah seorang hamba yg lemah, kerdil, tidak layak untukku berada dalam keadaan ini berseorangan, bermunajat kepadamu, dengan itu saya ber”sama” atau bergabung ke dalam manhaj (jalan) orang-orang yg mengesakanMu, serta aku berdoa bersama-sama mereka, maka kabulkanlah doaku, sesungguhnya kamu semua menyembahmu.


Latifah 9:

Kenapa dinisbahkan nikmat kepada Allah dalam ayat (أنعمت عليهم) tetapi tidak dinisbahkan kesesatan dan kemurkaan kepadaNya dalam ayat (غير المغضوب عليهم ولا الضالين). Iaitu tidak disebut (غضبت عليهم).

Jawapannya:
Semua itu datang dalam konteks taaddub (beradab) dengan Allah SWT.

CTH lain Nabi Ibrahim ada menyebutkan:
(الذي خلقني فهو يهدين والذي هو يطعمنى ويسقين وإذا مرضت فهو يشفين (سورة الشعراء: 78-79)


...............................................



-sakinah-
okeh, dh abes belajar..MySpace moga beroleh manfaat dan dapat memahami tafsir surah Al-Fatihah dengan lebih baik. ade lagi sambungannye, tapi len kali la pulak ye..
sedikit 'story' ttg gambar diatas. act. ia adalah pemberian dari seorg sahabat ketika belajar kt SHAMS . disebabkan terlalu 'appreciate it'MySpace, jadi ana simpan keychain tu baik2. ape yg unik ttg keychain tersebut? ..byk sgt yg uniknya. lebih2 ia dtg dari jauh, dr bumi barakah... Makkah. dan yg plg unik, sbb terukir indah kalimah 'sakinah' min Mekah'.
destinasi idaman.. MySpacehehe.
moge niatku untuk menjejakkn kaki ke sana dimakbulkan. ameen.
akhir kalam, ambillh mutiara berharga di blog nih (cam ayat k.adah je..MySpacehehe), dan ana sgt alu2kn sebarang komentar yg membina. semoga Allah membimbing kita semua..
~salam perjuangan~

2 comments:

najwa abdullah said...

suke hati adik ude kalu tau!

heheh

yg wa pnya pun baik lg

t'simpan elok dlm bekasnye

syg nak guna

=)

khaulah mujahidah said...

hehe..lupe la waa nk tulis nama die. syg gile keychain ni.. comel sgt, bekas die pun ade lagi.. nk gantung kt beg dok sapa ati.. hehe.

credit to huda jamilah~

(^_^)