Pages

Monday, November 17, 2008

pemimpin yg dicintai~


-teruskn langkahan...menuju ke destinasi abadi~


BismiLlahi walhamduliLlah..

selepas jauh mengembara ke bumi Makkah, aku mendapt satu ilham untuk menge'post' entry kali nihMySpace. rutin harian ku (if tak busy), meneroka ke blog en. kamitaken a.k.a lutfi untuk melihat gambar2 yg sememangnya cantik sgt2.. disamping melihat anaknya 'waseem si samooli' yg sgt+agk kiut cm ma+pa die.. hehe.. (jgn perasan ye! bukn selalu puji..MySpace).. seterusnya, aku menjengah fotopages rahmanhamzah.. (ayu suhana) untuk melihat keindahan makkah disamping perkembangan mereka sekeluarga
( Muhammad Al-Fateh dh makin besar sekrg ye..MySpace ) ..,

dan yg terbaru.. aku berpeluang menjengah satu blog yg sedikit sebanyak memberi suntikan semangat kpd diri aku sendiri.. blog 'ummu wafa'MySpace. kalau diikutkan, mereka punya persamaan sbbnya semua dh kahwen.. + kahwin muda + dan dh ada anak kec. k.mar yg tgh pregnant saat nih). seronok tgk life mereka kt Makkah. memang aku sendiri memasang angan2 untuk membina kehidupan disana.. tapi xtaula ianya sekadar idealistik or mgkn realistik..
hehe..MySpace

tadi, aku sembang dgn k.mar a.k.a ummu wafa.. tanya khabar die dan kandungannya yg dh berusia 5 buln. alhamdulillah, dua2 dalam keadaan sihat .. ape yg ana kagum, die punya kesabaran + semangat yg kuat saat diri berjauhan dengan zauj tercinta . dia di Malaysia dan suaminya di Makkah. cinta antara dua benua..MySpacehehe. lebih2 dia tgh sarat mengandung.

dan yg terbaru, suaminya (Tuan Badrul Hisyam Tuan Soh) telah ditaklifkan sebagai YDP PPM Makkah dlm AGM PPM baru2 nih. mabruk ya akhi! MySpace+takziah.. semoga dapat melaksanakan tanggungjawab dengan sebaiknya, insyaAllah. to k.mar: be strong okey! ' dibelakang lelaki yg hebat itu adanya wanita yg hebat.. ', insyaAllah akak tergolong dlm golongan nih.. kinah doakan akk dpt melanjutkan pelajaran di UQU (umm AlQura uni) tahun depan. nanti dh tak jauh dh ngn dia..MySpace



............................ (kembali seriusMySpace).......................

act, sebelum aku start menulis ni..aku singgh jap kt blog Fajarsakhra. entry terbaru kt blog tu buat aku berfikir ttg kepimpinan yg aku lalui saat ini. dh satu sem aku tempuh, tinggal lagi satu sem untuk aku akhiri jawatan yg aku sandang sbg Naib Presiden PPI.. bimbang kiranya amanah yg ditaklifkan hanya sekadar nama semata.. bermula dgn mesyuarat agung pada 25/07/08 lepas, aku mula menyatukan diri dengan persatuan yg agak 'kontroversi' ini. terkadang, aku sendiri pelik..apalah yg nk ditakutkn pada sebuah persatuan yg cuba menyampaikan risalah kebenaran. buat pertama kalinya aku agak gementar menerima taklifan yg mungkin suatu ujian atau kafarah dosa yg aku lakukan selama ini.. tujuannya, agar aku kembali mensucikan diriku.

dan menjadi harapan setiap pemimpin untuk melakukan yg terbaik buat kepimpinannya. itu juga sebahagian dari harapanku.. aku sgt mengharapkan agar tiada perbandingan dilakukan antara kepimpinan kali ini dgn yg sebelumnya kerna masing2 punya kekuatan dan kelemahan tersendiri.. masing2 punya rentak dan karakter berbeza. perbandingan yg negatif boleh jadi akan melemahkan seseorg..namun, bukan maksudku untuk tidak mempelajari segala apa yg baik yg tlh dilakukan.. act, sokongn & tunjuk ajar dr mantan Naib Pres. lepas amat besar buat diriku.
thanks sis!
***MySpace ***
dalam sebuah kepimpinan, terdapat 5 tingkatan tangga kepimpinan; kali nih aku merujuk pada buku ESQ ;


pemimpin tingkat 1 : pemimpin yang dicintai
pemimpin tingkat 2: pemimpin yang dipercaya
pemimpin tingkat 3: pembimbing
pemimpin tingkat 4: pemimpin yg berkeperibadian
pemimpin tingkat 5: pemimpin yg abadi


-PPI-

pemimpin tingkat 1:

anda bisa mencintai org lain tanpa memimpin mereka, tetapi anda tidak bisa memimpin org lain tanpa mencintai mereka

pernyataan diatas adalah berkenaan seorang pemimpin yg harus mampu berhubungan secara baik dgn org lain. seorg pemimpin tidk boleh menunjukkan prestasi kerjanya sahaja, namun ia harus mencintai dan dicintai org lain. tangga ini tidak boleh dilewati kerna jika dilewati, org lain tidak akn mendukung anda, kerna mereka tidak menyukai anda.

prinsip basmallah adalah jawapannya. selalu berusaha mengerti dan menghargai setiap individu, dan selalu bersikap rahman serta rahim. berbeza dengan teknik sekarang yg banyak diajarkan, yg lebih menekankan pada teknik luar seperti; senyum, mengingat nama, fokus pada minat org lain, dll. salah satu sifat Nabi Muhammad s.a.w dari buku SEJARAH HIDUP MUHAMMAD;

yang membuat dakwahnya berkembang adalah keteladanan sang Nabi yg begitu memukau. hak setiap org ditunaikannya. pandangannya kepada org yg lemah, terhadap yatim piatu, org yg sengsara dan miskin, adalah pandangan seorang bapa yg penuh kasih, lemah lembut, juga mesra.

sikap rahman dan rahim yg berjaya menjadikan landasan perjuangan Rasulullah sampai kepada peringkat kepimpinan yg dicintai.


.....................(~_^)...................

untuk kali ini, aku hanya ingin mengulas tentang pemimpin tingkat 1. satu perkongsian yg aku tujukn khas untuk diri aku sendiri + dan kepada sesiapa yg sudi untuk mengambil 'ibrah dari perkongsian ini. ternyata, menjadi seorg pemimpin yg dicintai itu buknlh suatu perkara yg mudah.. disini, suka untuk aku 'highligthkn' kalimah 'rahman & rahim'.. sifat yg masih sukar untuk ditonjol keluar.. namun, aku yakin ia akan berhasil suatu hari nanti.. aku senang melihat sokongan dari pelbagai pihak yg menyokong PPI + dan aku juga senang dgn kritikan membina terhadap persatuan ini.. kerna kedua2nya merupakan kayu penyokong kearah jatuh bangunnya sebuah persatuan . satu sem telah berlalu.. dan aku sendiri sedang menilai kemampuan diriku.. adakah 'rentak' itu sudah ditemui? atau aku masih mencari2..

jika YDP PPM Makkah membuka lembaran baru dalam episod perjuangannya dibumi barakah, aku sendiri tidak ketinggalan untuk memulakan kembali episod perjuanganku di bumi 'UPSI' ini untuk semester akn dtg. insyaAllah.. semoga 'rentak' kali ini lebih rancak dan teratur.

kepada semua ahli PPI, teruskan sokongan dan komitmen anda untuk sama2 merealisasikan misi dakwah dibumi UPSI. same2 kita laksanakannya supaya ia berhasil menjadi suatu yg 'realistik' bukannya 'idealistik'. akhir kalam, selamat bercuti kepada semua.. gunakanlah kesempatan cuti ini untuk menabur bakti kepada keluarga tercinta.. dan jgn lupa untuk terus meng'islah'kn diri pada jalan Allah. asif 'ala kulli hal~


"kemudian termasuk golongan org beriman, yg saling menasihati, supaya bersabar dan berkasih sayang."


-QS Al Balad (Negeri) 90:17



p/s: blog PPI sedang dalam proses penambahbaikan... mohon maaf ye sbb dh lame takupdate, syukran sbb sudi berkunjung! (bukn ana yg update).

MySpace okeh, stop now.. assalamualaykum w.b.t

MySpace

-khaulah-

No comments: