Pages

Tuesday, September 1, 2009

Maghfirah~

-masjid nabawi ketika matahari naik-
BismiLlahi wal hamduliLlah...

Ramadhan Kareem~


Alhamdulillah, setelah masuknya fasa k-2 ramadhan barulah aku berkesempatan untuk menulis.. sejak tarikh 1 ogos, bersamaan dengan ulangtahun kelahiranku, blog ini ditinggalkan usang... hampir2 berkubur seolah2 bakal menurut jejak blog2ku yg terdahulu.. 'ala kulli hal, hari ini aku kembali menulis utk memastikan ia terus hidup!


'..Allahummabalighna fi Ramadhan..'

ungkapan yg sering diungkap sebelum tibanya bulan yg mulia ini.. alhamdulillah, Dia perkenankan doaku.. bulan yang menentukan samada aku berjaya atau gagal dalam proses pengislahan.. setiap bulan, perkara yg sama dipohon..matlamat dan azam yg terus menerus dipasakkan.. kesedaran memuncak yg minta untuk diambil tindakan segera.. hasilnya, aku kembali meletakkan pengharapan.. cuma kali ini, aku mengharapkan suatu diluar jangkauan berlaku.. suatu keajaiban yg bisa merubah seluruh kehidupanku..

"faiza azamta..fatawakkal 'alaallah"

..............................

travelog dakwah meniti hari esok

buku karangan prof muhd kamil ibrahim. rentetan buku 'travelog haji: mengubah sempadan iman'. ketentuan Allah, buku yg sebelum ini aku pandang sebelah mata, kini menjadi bahan bacaan utamaku. buku yg mengisahkan kehidupan prof kamil yg suatu ketika dahulu penuh dengan kejahilan.. kemudian berubah kepada sinar pengharapan.. tidak berhenti setakat itu, beliau pula yg menyeru org lain kepada kebaikan.. telusnya, aku teruja dengan bahan bacaan sebegini.. kisah2 mereka yg mencari sinar daripada kegelapan, yg cuba keluar dari lorong kemaksiatan.. tidak kurang yg mula sedar akan siapa dirinya yg sebenar.. doa tulus merekalah yg mengundang keampunan dari Allah..

siapa sangka, diusia 40 tahun beliau baru tahu membaca Al-Quran. dan di usia itu jugalah, beliau mula berjinak2 dengan solat berjemaah.. segala2 berlaku dalam perancangan Allah.. alangkah manisnya, jika hidayah itu kita turut miliki.. rasa manisnya beribadat kepada Allah.. rasa teruja untuk berjumpa Allah setiap kali azan berkumandang.. rasa takut dan harap hanya pada Allah..

subhanallah..


aku tertarik dengan ayat ini, dari seorang pensyarah USIM;

"Allah tidak menjadikan sesuatu itu tanpa faedah. mungkin zaman kegelapan seseorang itu dianggap sia2 oleh ramai orang. hakikatnya tidak, disebbkn kegelapanlah yg mengenalkan seseorang itu kepada cahaya. daripada kesilapanlah, ditemui jaln yang benar. apabila sudah mendpat cahaya, cahaya itu perlu dijaga supaya tidak sirna. apabila seseorang memperolehi cahaya Allah dan dilandasi keikhlasan, cahaya itu semakin terang dan terus terang.."

antara perkara lain yg menarik perhatianku adalah pengembaraan beliau ketika menunaikan haji di Mekah.. untuk mengetahui dengan lebih lanjut, anda boleh dapatkan buku beliau yang bertajuk travelog haji: mengubah sempadan iman. suatu pengalaman yg aku turut ingin rasai.. kerna aku juga punya matlamat yg terlalu besar untuk ditunaikan dibumi Allah itu.. 'perjanjian Arafah' .


"semoga Dia memperkenankan segala doaku dan mempermudahkan segala urusan kehidupanku di dunia dan akhirat.." ameen.


kepada jiwa2 yg dahagakan belaianNya...sama2 kita lalui bulan yg mulia ini dengan penuh pengharapan.. anggaplah ia Ramadhan yg terakhir.. pesanan khusus buat sang penulis.

p/s: gambar masjid nabawi: kenangan umrah keluarga 'anik. tunggu turn aku pulak lepas nih.. ameen.

No comments: