Pages

Thursday, September 10, 2009

kematian~


-anugerah Tuhan yg sgt bernilai~


BismiLlahi wal hamduliLlah...
Alunan pot elegance of the pachelbel mengiringi taipan kali nih.. dah lame benar tak dengar. (^-^)

Alhamdulillah, masuk malam k-20.. semoga fasa k-2 ini berlalu dengan seribu rahmat dan keberkatan..

Entry kali ni berfokus tentang satu perkara, perihal ‘kematian’.


Usai waktu maghrib, aku bergegas ke klinik bersama seorang sahabat.. setelah berbincang dengan pegawai yg bertugas, dia menyuruh sahabatku masuk ke bilik pemeriksaan. Kebetulan ada seorang kakak yg turut menunggu giliran untuk di ‘scan’. Kelihatan dia sedang sarat mengandung.
aku memulakan bicara;


“akak nak scan jugak k?”

“a’ah..nak scan. Kwn sakit apa?”

Aku malas nak menerangkan keadaan sebenar sahabatku.
Jwpn mudah, “masalah kesihatan sket”.

“akak dah berapa bulan?” aku kembali bertanya.

“dah 9 bulan. 24 hb ni jangkaan.” Dia membalas jawapanku sambil tersenyum.
Aku turut tersenyum lebar.. sedikit teruja berhadapan dengan situasi sebegini.
“anak pertama k?” aku cuba mengagak melihat kepada raut wajahnya.
“tak..ni anak kedua. Anak pertama dah meninggal.”
-speechless-

Aku cuba mengalihkan topik perbualan.. bimbang emosinya terganggu. Lebih2 lagi dia sedang sarat mengandung. Persoalan2 lain dikemukakan.. perihal kerjaya, tempat tinggal, adik beradik,..dll.

namun, tiba-tiba...


Dia kembali membuka topik tadi.. perihal kematian anaknya. Aku difahamkan, anak pertamanya meninggal ketika berusia 4 tahun kerana demam panas. meninggal pada hari kelahirannya sendiri.. Tahun ni genap usia anaknya 7 tahun. Tanpa riak kesedihan, dia menceritakan saat2 anaknya menghembuskan nafas yg terakhir.. dipangkuannya..


Aku mendengar dengan setia..


Katanya, “waktu tu, dia termengah2..
(sambil menggayakan keadaan yg dihadapi anaknya)”

“akak pegang kaki dia, sejuk.. mungkin waktu tu dah ditarik..
kemudian muka dia berubah”

“susah nak terima yg dia dah takde.. sampai sekarang”

“lepas dia meninggal, akak merancang.. sebab tu beza antara yg pertama dengan yg kedua 7 tahun”


Aku cuba membayangkan situasi tersebut.. naluri seorang ibu yg berdepan kehilangan anak tersayang..


“takpe kak.. Allah sayang dia, akak pun dapat banyak pahala.. dia pergi waktu kecil, xde dosa ape2.. “


Aku cuba memujuk.


“kalau tidur, akak harap sangat dapat bermimpi tentang dia.. nak tengok dia besar mane sekarang”.. dia kembali bersuara sambil tersenyum.

“ayah akak meninggal 6 bulan kemudian.. sakit tua”..


Dia memanjangkan perbualan perihal kematian. Huh! Aku terkedu.


“akak tak boleh nak terima keadaan macam ni. Kalau boleh akak nak mati dulu”..

Aku tersenyum..kerna aku sering dilontarkan kata2 sebegini.

“akak, kalau saya.. saya nak mereka yg meninggal dulu..”
“ sebab..saya nak sembahyangkan mereka, mandikan mereka..kemudian doakan mereka..”. aku menambah. Jawapan yg kerap aku utarakan pada sahabat karibku..

Perbualan diteruskan.. hinggalah sahabatku keluar dari bilik pemeriksaan. Kemudian, aku bangkit meninggalkan dia dengan fikiran yg masih menerawang.. sesekali terlintas persoalan, “kematian org terdekat”..


................................


“berfikir tentang kematian”
..antara cara untuk menemui hati kita. Ringkasnya, perbualan tadi bermakna bagiku.. Allah tadirkan dia untuk mengingatkanku soal kematian yg akan datang tanpa diundang.. barangkali kematian itu boleh berlaku dibulan yg mulia ini..


Dua hari lepas aku berkesempatan melihat beberapa klip video di youtube,
video2 syuhada' yg gugur syahid dalam perjuangan.. ALLAH.. SUBHANALLAH..sungguh takjub! perlahan2 mereka menghembuskan nafas terakhir dengan raut wajah yg cukup tenang... ada yg tersenyum... seketika, lahir rasa kagum dan teruja dengan posisi yg mereka peroleh disisi ALLAH..'SYAHID!'.


aku juga sempat melihat video munajat Allahyarham ustaz asri ibrahim.. sungguh syahdu..hatiku turut terusik.. mungkin agak lame ia dibiarkan kontang tanpa pengisian.. apa yg terlintas saat itu adalah bentuk kematian yg bakal aku hadapi tak lama lagi..
jika ada sahabat Rasulullah yg menetapkan cita2nya untuk mati dalam keadaan2 tertentu, barangkali aku sendiri perlu memasang cita2 bagaimana bentuk kematian yg aku harapkan.. adakah dengan cara syahid dalam peperangan? atau mati hanya sekadar menjadi orang biasa yg tidak menyumbang apa2 kepada Islam? mati sekadar seorang guru biasa... ALLAH..


........................


sama2 kita renungkan dan cubalah utk memetik ‘ibrah disebalik cerita yg di sampaikan.. asif atas kedhaifan diri..

kepada sahabat2 yg sedang melalui proses istikharah, lakukanlah munajat itu dengan sebaiknya.. bulan yg terbaik untuk kita temui jawapan kepada permasalahan. Semoga antum senantiasa berada dalam lingkungan rahmat Ilahi.. ameen.


“..tingkah luaran kadangkala tidak mencerminkan dalaman.. boleh jadi, ia sekadar ujian yg sengaja dihadapkan untuk menilai sejauhmana kebenaran dan kesungguhan...”

No comments: