Pages

Monday, August 25, 2008

Tetamu yang dirindui~



Assalamu'alaikum w.b.t...

sekarang tepat jam 11.56pm, hati tergerak untuk mencoret sesuatu di ruangan 'tinta kehidupan'. ana sempat menjenguk beberapa blog sahabat..dan sudah pasti antara topic utama adalah mengenai 'RAMADHAN'. Alhamdulillah, masing2 masih punya kesedaran untuk menyampaikan mesej tentang kedatangan 'tetamu yang dirindui'. bagaimana agaknya persediaan kita sebagai umat yg paling mulia, umat nabi Muhammad s.a.w.. bisikkn pada qalbu, tanye padanya..mungkin ad jawapan yg pasti. sejauhmana usaha kita untuk mempersiapkan diri menghadapi bulan yg penuh barakah ini..

betul kata sahabat ana, suasana malaysia sekarang agak kelam kabut.. terutamanya apabila berkaitan dgn politik, mcm2 mehnah & tribulasi melanda. juga mcm2 fitnah dan prasangka dilemparkan, mungkin untuk memuaskan diri sendiri yg ternyata dikuasai angan2 duniawi. mahasiswa juga tak kurang hebatnya, dan inilh yg kita mahukan..mahasiswa yg berfikir dan tahu menilai, bukannya hanya tahu berfikir tentang akademik, tetapi berfikir tentang negara dan masyarakat.. masalah demi masalah melanda..permatang pauh, AUKU, liwat, sumpah, Raja Petra, uitm, negara sekular, emm tak dilupakan ALTANTUYA. ade jugak yg melibtkan bloggers.. ish2, bagtau benda betul pun salah jgk..apa nk jadi dgn dunia sekarang.

dan perkara2 inilh yg menjadi asbab umat Islam di Malaysia kurang memberi tumpuan kepada Ramadhan Al-Mubarak. duk sibuk bercakap ttg politik.. bangun pagi, pi kedai dh nampak muka dpn paper 'penduduk permatang pauh minta anwar bersumpah' (dh2 la tu mak cik pak cik)...dan lagi...dan lagi..

camane la umat Islam nk excited sambut Ramadhan. media disalah gunakan.. tup2, nanti keluar muke depan, 'ESOK TENGOK ANAK BULAN', tak pun 'ESOK DIUMUMKAN POSE'.. kalau mcm nilh carenye, cmne umat Islam nak merasai kebesaran dan keagungan bulan Ramadhan??

suasana dikampus juga sangat mengecewakan, makin ramai mahasiswa/i yg meremeh2kn soal agama..apabila satu isu agama dikeluarkan, ade j yg kate ' kenape suke perbesarkan isu yg remeh temeh n? byk lagi yg kena bg tumpuan'..huhu, sedap mulut j ye.. masing2 berdolak dalih, cuba menegakkn benang yg dah basah lenjun. itulah para pendidik yg akan mendidik anak bangsa kelak.. bermegah dgn apa yg ade, benda hukum pun dipandang ala kadar.. astaghfirullah.

makin berat rasenye tanggungjawab.. berdepan dgn golongan yg dah tahu, tp xnk amal..dan mungkin juga yg memang jahil..jd, terus tak amal .. ape2 pun, moge inayah dari Allah bertandang lagi mengetuk pintu hati kita. penuhi bulan barakah ini dengan amal ibadah, kerna kita maklum..pahalanya berlipat kali ganda..betulkan niat, ikhlaskan diri.. bacalah kalamullah dengan penuh penghayatan. dibulan inilh, kita dapat melihat siapa kita yg sebenar.. dgn hawa nafsu yg menggila.. muhasabahlah dirimu wahai sahabat.. 'perbaikilah dirimu dan serulah org lain'.

menjadi seorg da'ie bukan sesuatu yg mudah..memerlukan kesabaran dan kegigihan,..bimbang kiranya, penyakit futur itu dtg menguji dikala diri sedang goyah..aku mohon ya Allah, berikn kekuatan kepadaku..kecerdasan akal fikiran, keluhuran pekerti, kekuatan iman dan taqwa, juga ampnkanlah daku ya Rabb.. berkati diriku dibulan barakah ini, juga berkati org yg bersama2ku..ameen ya Rabb..


::khaulah_mujahidah~

k.e.t.e.n.a.n.g.a.n




1 comment:

zamni said...

salam ziarah kembali....
InsyaAllah.....

" Wahai Allah, jadikanlah aku hambaMu yang sentiasa mengingatiMu dalam setiap kesempatan,sehingga aku menutup mataku tetapi tetap bersamaMu"