Pages

Thursday, December 9, 2010

Belajar & amal


“Berdoalah kepadaKu, nescaya akan Kuperkenankan bagimu.”
(Al-Mukmin: 60).

Bagaimana ingin beramal dengan ayat ini? Ayat yang datang dari surah ke-23.

Kesungguhan dalam doa. 
Keyakinan pada janjiNya.

Seringkali kita diseru supaya menjadikan Al-Quran dan sunnah Rasul s.a.w sebagai petunjuk dalam melayari bahtera kehidupan. Tetapi sangat kurang yang mempraktikkannya. Benar, ilmu tanpa amal ibarat pohon tanpa buah. Ibarat kapal tanpa nakhoda. Perlahan-lahan, saya cuba untuk memahami serta melaksanakan apa yang diperintah oleh Rabbul Jalil. Ilmu sebatas pengetahuan yang saya miliki masih belum cukup untuk saya memahami Al-Quran dengan penghayatan yang sebenar. Tak guna khatam berkali-kali tetapi 'zero' dalam pengetahuan tentang kalam agung, petunjuk sepanjang zaman.

Pelajari Ia Sebelum Terlambat

Saya rindu saat bergelumang dengan tafsir Al-Quran. Tafsir fi zilalil quran karya unggul As-Syahid Sayyid Qutb Rahimahullah, Tafsir Hamka, Tafsir Ibn Kathir dll. Tempias dalam menyiapkan assignment untuk subjek minor.

Dan kini, saya menagih pengetahuan yang masih belum terisi. Sasaran saya, tafsir Hamka. Walau 3 ayat sehari, tetapi istiqamah. 

Allahu yusahhilna


No comments: